
CO NABÍZÍME
Vyzkoušejte výuku vašich dětí jinak
Komunitní spolek EDUCA
Jsme komunitní spolek pro děti prvního i druhého stupně, které jsou v domácím vzdělávání.
Jsme ovlivněni hodnotovým vzděláváním Cyril Mooney, proto ve spolku pracujeme s její metodou, která pomáhá vytvářet zdravé vztahy dětí k sobě samým, mezi sebou, s průvodci, ke společnosti, učí je spolupracovat, rozhodovat se a být zodpovědný, znát své hodnoty a zapojovat se do společnosti.
Školáci jsou každý den se dvěma průvodci, kteří předávají svoje umy a zkušenosti. Rodiče mohou přispívat v průběhu roku projekty, skrz které ukážou dětem své oblasti zájmu. Sjednocující nitkou celého roku je jednak koncept výuky, který vždy vytváříme na pololetí a ten se pak realizuje v jednotlivých dnech. Naše snaha je dětem poodkrýt různé oblasti lidského poznání, a tak jim nabídnout pomoc v hledání jejich talentů, dovedností a zájmů.
NAŠE KONCEPCE INDIVIDUÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ
Jsme komunitní spolek EDUCA, kterou zřizuje společenství rodičů zapálených pro přirozenou výchovu svých dětí. Nabízíme ucelený celodenní projektový program pro děti, jejichž rodiče zůstávají zodpovědní za jejich vzdělání v rámci domácího vzdělávání.
Ve školní skupině jsou děti smíšeného věku 6-12 let. Tím je zajištěno přirozené prolínání dětí napříč věkovými kategoriemi. Program zajišťujeme od pondělí do pátku, jeden den v týdnu většinou mimo zázemí spolku – exkurze, vycházky,...
PRŮVODCI
Každý den dochází do školy 2 průvodci se skupinou v max. 16 dětí. V menších skupinkách tedy mohou probíhat různé projekty, na které se děti samy přihlásí, nebo se mohou rozdělit dle pokročilosti v daném tématu. Průvodci jsou jak odborníci, tak aktivní rodiče. Průvodci chodí do školy od pondělí do pátku, každý všední den. Každý z nich přirozeně “hoří” pro nějaký aspekt života, který považuje za důležitý dětem předávat. Děti tak mají přístup k více vzorům z řad svých blízkých dospělých, žen i mužů.
NAŠE KONCEPCE – HLAVNÍ CÍLE
Našimi hlavními cíli je podpořit v dětech:
-
přirozenou zvídavost a touhu učit se, vědomí jejich jedinečnosti a zároveň spojení s celkem
-
schopnost tvořivě se vypořádat se situacemi a prostředím, ve kterém žijí
-
respekt k přírodě a Životu a jeden k druhému, vědět odkud pocházíme a kam směřujeme
-
rozvoj jedinečného potenciálu každého dítěte
Zároveň rosteme a učíme se spolu s nimi.
RANNÍ KRUH
Při ranním kruhu mají děti možnost vyjádřit své pocity, co je pro ně důležité a případně řešit konfliktní situace.
SCHŮZKY S RODIČI A PARLAMENT
Jednou měsíčně se koná schůzka rodičů a průvodců školy, kde si ujasňujeme téma na příští období, jak kdo může přispět, jaké situace s dětmi řešíme a jak je můžeme individuálně podpořit. Děti se těchto schůzek v pravidelných intervalech účastní a dostávají prostor k vyjádření svých potřeb – tento parlament je inspirován školou Summerhill.
KDO JE CYRIL MOONEY, KTEROU JSME SE INSPIROVALI?
Byla řádová sestra, ředitelka školy, vizionářka. Narodila se v Irsku, kde se setkala s dětmi migrantů, které byly z chudých poměrů, hladové, celkově zanedbané. Její myšlenkou bylo jak těmto dětem pomoci. Stala se doktorkou zoologie a posléze ředitelkou elitní školy v indické Kalkatě. Napsala knihu o transformaci školy a vytvořila metodiku s pracovními listy.
Tuto metodu momentálně praktikuje přes padesát českých škol. Osud těchto dětí ji nebyl lhostejný a proto měla radost z toho, že děti z bohatých rodin si postupem času začaly všímat dětí z ulice a dětí bez domova a pozvaly tyto děti do školy. Chtěly je naučit to co se naučily samy a předávat jim tak své zkušenosti. Individuálně se jim věnovaly a už do jednoho roku byly tyto děti schopné zařadit se do třídy podle věku. Postupem času sociálně slabých dětí a dětí bez domova ve škole přibývalo. Hlavní myšlenkou je vzájemná pomoc. Bez známkování a nedělání rozdílu na základě ekonomické situace nebo postavení.
Říkávala: ,,Jděte ven, rozhlédněte se, vymyslete, jak změnit věci, které se Vám nelíbí , a udělejte to.“
VZDĚLÁVÁNÍ RESPEKTEM
Tato metoda výuky je založena na svobodě a zodpovědnosti a vnitřním rozvoji, na hodnotách a uvědomění si, co obnášejí v praxi. Právě hodnoty jsou pro děti to, co určuje naše chování. Na jejich základě děláme velké i menší rozhodnutí. Náš svět společně utvářejí naše činy, a právě ty se o hodnoty opírají. Často zapomínáme, že i tím, jak smýšlíme a mluvíme, neustále vytváříme realitu kolem sebe.
Cyril Mooneyová propojuje teorii s praxí a vytváří pro děti různé situace. To vede děti zodpovědnosti a samostatnosti. Děti mají možnost v konkrétních situacích rozhodnout se samy. Děti pak mnohem lépe zvládají i náročné situace, spolupracují, vidí ve věcech, které dělají smysl. Učitel je zde průvodcem.
.png)